Jen 8 % českých startupů založily ženy, říká ambasadorka Women in Tech

Jen 8 % českých startupů založily ženy, říká ambasadorka Women in Tech

Vzdělávací program společnosti Huawei a Hospodářské komory pomáhá devíti začínajícím podnikatelkám na cestě k úspěchu. Jak vypadá rozvoj ženského potenciálu v oboru ICT, vypráví Linda Štucbartová.

V Česku chybí tisíce specialistů v technologickém sektoru a společnosti marně tápou, kam pro odborníky sáhnout. Řešení je přitom nasnadě, stačilo by přivést do oboru ICT více žen.

Právě na ně se proto zaměřuje projekt Women in Tech, za nímž stojí společnost Huawei a Hospodářská komora. Cílem je podpořit talentované ženy ve startupovém prostředí a ve spolupráci s experty v oboru pomoci rozvíjet jejich schopnosti. Jednou z těchto expertek je také koordinátorka a ambasadorka projektu Women In Tech Linda Štucbartová, která má na kontě úctyhodné portfolio pracovních i osobních úspěchů. Prošla státní správou, rodinnou společností i korporátem, je zakladatelkou společnosti Diversio a projektu ESD Czechia vycházejícího z izraelského přístupu k sebeobraně Empowered Self Defense.

Už druhým rokem jste ambasadorkou vzdělávacího programu Women in Tech. Co vás k němu přivedlo?
Podporou žen se zabývám již více než deset let, ať už v roli lektorky, mentorky nebo organizátorky ženských podnikatelských misí. Ačkoliv význam technologií při řešení společenských problémů stoupá, speciálních projektů, které podporují právě ženy v technologiích zatím tolik není. Jsem ráda, že mi spolupráci při realizaci tohoto unikátního projektu nabídl právě renomovaný Výzkumný ústav pro inovace a podnikání Hospodářské komory, který tento program realizuje za podpory Huawei.

Programu se letos účastní devět podnikatelek, jakou proměnu byste u nich na konci roku ráda viděla?
U každého projektu bych ráda viděla posun. Některé jsou opravdu v počátečním stadiu, tam budu ráda, když se vyjasní koncept a dostaneme se k ověřenému MVP (pozn. red.: minimum viable produkt – základní forma produktu, která již přináší určitou hodnotu).  Tento termín záměrně nepřekládám, protože by ho každá startupistka měla znát. U projektů, které jsou v podstatně rozvinutějším stadiu budeme rádi za první krůčky k internacionalizaci projektu.

Jakým způsobem s účastnicemi pracujete a co všechno jim osobně chcete předat?
Program kombinuje přenášky, mentoring, trénování pitchů či individuální poradenství. Důležitá je i mediální podpora. S kolegyní Gabrielou Löbel z Huawei se pravidelně scházíme a diskutujeme o tom, jak se jednotlivé projekty posouvají. Vyvažuji tedy strategické přemýšlení o každém projektu a zároveň povzbuzení či ujištění v případech, kdy účastnice narazí na problém nebo slepou uličku. I toto k podnikání patří.